الثلاثاء، 9 مارس 2010

ماذا لو كانت امي

في وشوش الناس حكايات فيها الفرح فيها اهات
فيها الي ما بيتنسى فيها الي عدى ومر وفات


بين كل شارع وشارع حكاية

وبين كل بيت وبيت قصة

وبين كل انسان وانسان عبرة


في واحد بيجري رايح الشغل عشان يسدد الاقساط الي عليه
ويصحى من الفجر ويرجع بيته الساعة 12 بليل عشان 10 جنيه


وفي واحد بيصحى العصر يروح النادي يلعب ويبعزق في الفلوس شمال ويمن


دا مش موضوعنا


دي ارزاق واقدار


من عند الله له حكمة فيها محدش يقدر يعترض او يقول ليه

عارفين ليه مينفعش نقول ليه
عشان كل واحد مننا ليه اربعة وعشرين قيراط

وربنا العادل سبحانه بيدي لكل واحد الاربعة وعشرين قيراط بتوعه


اللي معهوش فلوس عنده ولد واتنين وتلاتة وربنا يخلي

والي معاه الفولس ممكن يكون نفسه في طفل ومش قادر بقلوسه يعمل حاجة

دي مش كل حاجة لاء

ممكن يكون معاه فلوس
واولاد لكن الصحة في النازل ربنا ما يزيل نعمة الصحة من اي حد يارب



المهم



انا عاوز اقول حاجة واحدة
قصص وعبر لازم كل واحد او واحدة يعتبر بيها


امبارح وانا خارج من صلاة المغرب لقيت واحدة ست في سن ال 45 قاعدة بعد الجامع بشوية وشكلها زي امي وامك والستات اللي تحس فيهم بالطيبة والرضا

المهم لقيتها زي متكون بتدوخ

مخدتش في بالي وروحت المحل عادي روحت اجيب حاجة وانا راجع
لقيتها مقلوبة على وزشها على الرصيف ومغمى عليها

جريت بسرعة حاولت افوقها ولما فاقت والحمد لله

قالتلي بصوت مريض هاتلي مية بسكر


واحد ابن حلال جاب مية بسكر بسرعة

وبعدين لما رجعت لوعيها بصت لوشونا اللي كنا حواليها مش عارفة هي فين ولا في ايه ولا ايه اللي جابها هنا

سالتها انتي منين يا حاجة قالتلي انها من محجافظة تانية بدون ذكر الاسماء

المهم كانت رايحة لواحد قريبها في محافظة تالتة وملقتوش وقالولها انه ساكن في المحافظة اللي انا فيها اللي هي دميااط

ولما تعبت من اللف عليه حجالها غيبوبة السكر وداخت

المهم عرفنا قصتها وساعدناها بفلوس وروحناها لبلدها
المهم الناس اللي كانوا موجودين اتقسموا فريقين
ان الست دي تستحق نساعدهاوناس بتقول انها بتمثل ودي حركة نصب
لكن انا عن ذات ذاتي نقتنع باللي عملناه ولازم كنا نعمل كدة
تخيلت لو كانت امي المريضة بالسكر اللي انا جيبتهولها بالاضافة للضغط على حد قولها
تخيلتها لاقدر الله حصلها كدة في حتة محدش يعرفها وكانت لوحدهاهل حد هيقف جنبها
مع العلم ان في ناس كانوا قاعدين والست دي مغمى عليها ولا كأن حاجة
الست دي دموعها اللي خلتني اكتب عنها وعلى فكرة انا اللي لميتلها الفلوس من الناس اللي حوالينا واقسم بالله انا عمري مطلبت من اي حد فلوس غير لما تكون حقي
معرفش ازاي الجرأة دي جاتلي
السؤال دلوقتي انت وانتي لو في الموقف ده هتعمل ايه..؟
مش هديكوا اختيارات
لكن قبل ما ترد افتكر حديث النبي عليه الصلاة والسلام او فيما معناه<< انما الاعمال بالنيات وانما لكل امرئ ما نوى الجزئية دي من الحديث لازم نطبقها في حياتنا لكن بالنية الصادقة
وافتكر كمان ان من فرج عن مؤمن كربة من كرب الدنيا فرج الله عنه كربة من كرب يوم القيامة
انا خلصت كلامي لكن مستني كلامكم وردكم



ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق