الثلاثاء، 27 سبتمبر 2011

تجربتي مفيدة جميلة متحورة




انا عن ذات ذاتي ذاتي  حصلتلي تجارب كتيرة جدا بس الحمد لله بطلع من اي تجربة بفايدة

يعني مثلا

انا قررت في يوم اني افتح ورشة  وبالقرار ده واجهت تحديات كتير جدا

ناس كتير اعترضت و ونصحوني باني معملش المشروع ده

بس انا اصريت والحمد لله فتحت الورشة

لكن الناس مسابونيش اكمل واشوف انا هنجح ولا لاء

ناس اقترحوا عليا اني افتح الورشة بس اشتغل في شغلة عشان اقدر اجيب مصاريفي

بالحاح الناس ولاني سيبتلهم وداني يزنوا فيها

عملت زي ما نصحوني

بقيت اشتغل طول اليوم من الساعة 9 الصبح ل 9 بليل في محل موبليا

ومن 9 بليل ل 2 الصبح في ورشتي

والمسافة من المحل لورشتي كانت بالظبط حوالي 6 كيلو

طبعا مبقتش قادر ادي في اي واحدة منهم

بصحى الصبح مش قادر اشتغل

وبروح ورشتي مش شايف قدامي

فضلت ورشتي تخسر لاني طبعا مش واقف فيها

وانا كمان كنت بخسر  صحتي بقت في النازل

كنت  مهدود دايما

حتى القهوة وقعدتي مع اصحابي  كل يوم خميس وجمعة  بقيت محروم منها

لاني كنت بشتغل كل يوم حتى الجمعة

اليوم الوحيد اللي كنت بتغدى فيه في البيت برده اتحرمت من اني اتغدى مع امي وابويا واخواتي

لاني بشتغل حتى يوم الجمعة

فضلت على الحال ده  7 شهور

من يوم 1/6/2010

لحد  يوم 4/2/2011

بالظبط

والحمد لله على كل شئ

اي نعم انا خسرت فلوس كتير جدا

خسرت حلمي   خسرت التحدي اللي حطيت نفسي فيه  خليت الناس تقول اني اهو مقدرتش اكمل

بس استفدت حاجة واحدة من كل ده

اني لو بدأت مشوار بخطوة محطش رجلي في سكة تانية لان  مش هقدر اكمل غير في سكة واحدة

وعلى راي المعلم مسعد  <<<  صاحب بالين كداب>>>

انا قلت تجربتي  وايه اللي استفدتوا منها  ده غير اني استفدت اني اول حاجة افكر فيها هي مصلحتي


ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق